lördag 31 oktober 2009

Grattis Carola till vinsten :-)

Ja det var ju några som gissade rätt på frågan men Carola var först så hon vann 6 månader i Sverige:-)Jo som sagt igår åkte vi till "Amphur" och fixade pappren för att registrera äktenskap och det var precis lika romantiskt som det låter :-)"Amphur" är typ skattekontoret eller nåt och där satt en massa folk som skulle fixa id-kort och sånt.När det blev vår tur fick vi sätta oss på en stol och se på när en kvinna skrev en massa på en dator åsså lämna hon fram några papper på Thai som vi skrev under o sen fick vi ett typ diplom att ta hem och nu är vi gifta :-) så Sara du har inte missat nåt :-) Men det blir någon sorts ceremoni senare o d kan ju vara desto trevligare :-)Har inget datum ännu men det kommer och då är alla välkomna ,men ni får ta er hit själva :-)Men nu över till varför det inte blivit så mycke sömn den här veckan.Först hade jag ju en lång resa hit o när ja la mej på månda kväll hade jag sovit ca 2 tim på 35timmar.Vaknade tidigt på tisdag fick en normal natt tis-ons men sen onsdag kväll bar det iväg till Bangkok med buss o d va en airconbuss o alla som rest i Thailand vet att dom känns mer som en frysbox så jag sov inget den natten för jag frös för mycket och efter en timme hade jag dessutom ont i benen.Ta kunde inte följa med mej så hennes kusin Doan följde med och hon kan knappt någon engelska men är ändå den som kan mest här :-) vi kom fram runt 3:30 och åkte till en annan kusin som bor i BKK så jag kunde sova ca 1.5 timme där .Sen bar det iväg till sveriges ambassad för att få ett intyg om att jag är ogift utskrivet på engelska.Dom öppnade 8 o kl 8:45 hade jag fått det sen var det till att få det översatt till Thai.Som tur var så finns det en översättningsbyrå i samma hus o 9:15 va översättningen klar.Sen iväg i taxi igen till Ministry of foreign affairs för att få en stämpel på intyget om att det var giltigt.Vi kom dit ca 10:40 lämnade in pappren och fick svaret ,ok du kan hämta ut som på måndag,men det gick ju inte.Som tur är så är Thailand alltid Thailand,fick gå in till deras supervisor som sa att jag kunde få express behandling om jag betalade 800 baht istället för 200 så d va lugnt:-) sen var det till att vänta till kl 14 på att det var klart.Det var d längsta 3 timmarna i mitt liv.kl 13:45 kollade jag och då var det klart så in i en taxi igen och tillbaka till busstationen.14:20 var vi där 14:30 gick bussen.Som vanligt när man åker buss dagtid i thailand så lyckas man få en som inte aircon funkar på så den var stekhet och efter 30min hade jag ont i benen så ingen sömn då heller.Kl 22 var vi tillbaka o då var det direkt i säng o upp kl 7 för att åka till "Amphur" o tillbaka därifrån ca 13:30 så det har inte varit så mycket vila den här veckan direkt.Men nu har jag fått en riktigt god natts sömn så nu känns det riktigt ok igen.Dessutom har ju den här veckan givit mej en underbar fru som ser ut som att hon har svalt en basketboll så livet leker.Nu väntar bara nästa äventyr.På tisdag ska vi åka till läkaren och då ska vi göra ultraljud :-) spännande :-)

1 kommentar:

  1. Grattis grattis!! Sitter och bokar resan inför festligheterna nu - alla kommer - ...eller inte. Med nybytt kopling och stundande jul får jag bara lyckönska er så länge!! Kram storkusin.

    SvaraRadera